30 augusti, 2019

Sökmotoroptimeringstips – Onpage

Sökmotoroptimeringstips – Onpage

Onpage är, precis som namnet antyder, den optimering som görs på sidan. Teknisk SEO och optimering som sker Offpage kan till exempel vara att skaffa länkar och att minska svarstiden från servern. För den som håller på med SEO kommer en mycket stor del av tiden onekligen att spenderas på Onpageoptimering. Om du funderar på att börja med sökmotoroptimering, kan följande vara bra att känna till.

Se till att sidan laddar snabbt

Att ha en sida som laddar riktigt snabbt är bra på flera olika sätt. Till exempel kommer det sannolikt att minska din bounce rate och öka din Dwell time – två saker som gillas av Google och förbättrar din sökmotoroptimering. Bounce rate är ett mått på hur många som klickar sig bort från din sida utan att ha interagerat med den. Dwell time är ett mått på hur länge besökarna stannar.

Om användarna klickar sig in på din sida, och studsar tillbaka till sökresultaten några sekunder senare för att besöka en annan webbplats, så kan det påverka din ranking negativt. Dessutom är en snabbt laddande hemsida en viktig faktor i användarvänlighet. Dessutom finns det en korrelation mellan snabbt laddande hemsidor och positioner i Googles sökresultat. Googles eget verktyg PageSpeed kan användas för att se vad du kan göra med just din webbplats.

Sökordsfrekvens och förekomst på sidan

Tidigare spelade sökordsfrekvensen en betydligt större roll inom sökmotoroptimering än vad den gör nu. Samtidigt är förekomsten av sökordet nödvändigt för en hög ranking, givetvis. Placera ordet strategiskt – i sidas title, H1:or och i brödtexten. Att ha med det i meta description kan öka din CTR. Försök även att få med sökordet i ett par underrubriker på sidan. Det är ett sätt att visa sökmotorerna att din sida är relevant för besökaren.

Använd en kort och klickvänlig URL

Många URL:er beskriver inte sidan särskilt väl. Genom att ha en kort och beskrivande länk så kommer besökare genast förstå var de hamnar om de klickar på länken. Det här kan öka CTR:en när din sida syns i sökmotorernas sökresultat. Det kan också vara en fördel att få in sökordet i URL:en, eftersom sidan kan bedömas som mer relevant av sökmotorerna. Gör det dock i första hand för användarvänligheten. Om du har en komplicerad URL-struktur i dagsläget, kanske det inte är värt at strukturera om hela sidan för det, dock.