Varför marknadsföring via reklamprodukter?
Reklamprodukter kan exempelvis vara T-shirts, kepsar, muggar, pennor och kapsylöppnare. Produkter som är lätta att ge bort och som har företagets tryck. Vilka är fördelarna med att välja denna marknadsföring?
Presentkort som en giveaway
Det finns en uppsjö möjligheter att ge gåvor till medarbetare. Inte minst när det finns ett större utbud produkter förknippade med presentkort. En företagspresent behöver på detta sätt inte vara samma för alla. Istället kan varje individ gå in och med sitt presentkort eller gåvokort välja det föremål som denne helt vill ha. Här finns exempel på en större kollektion presenter och gåvokort.
Lättare att nå fram
Reklam kan lätt upplevas ”påträngande” av konsumenten vilket innebär att de inte är mottagliga för budskapet. Det är något som undviks med reklamprodukter. Istället för att konsumenten undviker marknadsföringen så kan de till och med söka efter den. Se exempelvis hur människor agerar på en mässa där utställarna bjuder på pennor, godis, vatten m.m. som har företagets tryck. Konsumenterna tar gärna dessa reklamprodukter och är nöjd över att de fått något gratis.
Används och uppfattas dagligen
Ett stort tryckeri i Sverige anger att 70 % av de som fått en reklamprodukt använder den flera gånger i veckan. Detta beror självklart på vilken produkt det handlar om. En badboll kommer knappast användas lika ofta som en penna osv. Men oavsett så innebär det att produkterna används i vardagen och därmed exponeras även reklamen mot mottagaren ett flertal gånger. Statistik visar även att många av dessa produkter byter ägare ett flertal gånger. En penna kan ha 7 – 8 ägare innan den kastas bort.
Reklamprodukter är billiga
Oavsett vad som köps in är priset per produkt väldigt lågt i förhållande till vilken exponering som sker. En stor affisch som sätts upp på en busshållplats når flera hundra personer under en vecka – men till vilken kostnad? Hur många kepsar, bollar eller strumpor kan köpas för samma pris?
Kan kombineras med sponsring
Vill du sponsra det lokala hockeylaget eller stadens schackklubb? Att bara ge pengar är omöjligt för ett företag men genom att ge sponsrade reklamprodukter blir det enkelt. Ge tröjor till kommande turnering eller vattenflaskor till alla i laget. Då kan föreningen sedan lägga sina egna pengar på annat.
Stort utbud – vad passar bäst?
Vilka reklamprodukter som passar bäst beror både på företagets kundgrupp och vilken tjänst/produkt som erbjuds. Ju bättre produkten är kopplad till företagets verksamhet desto bättre – även om någon sådan koppling inte alltid måste finnas. Enklast är att kontakta företag som producerar och säljer reklamprodukter för att få tips på vilka saker som förväntas ge bäst resultat utifrån företagets behov, verksamhet och kundgrupp.